کد مطلب:303556 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:124

دو همتای آسمانی که در زمین زیستند
ریاحین الشّریعه از امالی و علل الشرایع و معانی الاخبار و عیون اخبار الرضا و كتاب فردوس دیلمی كه از علماء اهل سنت است از حسین بن خالد از حضرت امام رضا علیه السلام نقل كرده اند كه رسول خدا (ص) ضمن حدیثی فرمود: جبرئیل بر من نازل شد و گفت: خداوند تعالی می فرماید:

لولم اخلق علیاً لما كان لفاطمة كفو علی وجه الارض آدم و من دونه [1] .

اگر علی را نمی آفریدم برای فاطمه همتایی از فرزندان آدم و غیر آدم در روی زمین یافت نمی شد در روایتی دیگر در همان سند از حضرت امام صادق علیه السلام نقل شده كه فرمود: لولا ان امیرالمومنین تزوجها لما كان لها كفو الی یوم القیامة علی وجه الارض آدم و من دونه.

اگر حضرت امیرالمومنین علیه السلام فاطمه (س) را تزویج نمی كرد برای آن بانوی بزرگوار همتایی تا روز قیامت بر روی خاك از آدم و غیر آدم یافت نمی شد. و در تفسیر این حدیث مؤلف كتاب ریاحین الشریعه می نویسد: اگر بپرسند چرا چنین است؟ در پاسخ می گوییم به دلیل اینكه حضرت زهرا علیهاسلام ولیةالله الاعظم است و دارای عصمت و طهارت، سزاوار نیست معصومه ای همچون حضرت فاطمه (س) به ازدواج غیر معصوم در آید زیرا اگر چنین باشد ناگزیر باید انسان معصوم از غیر معصوم اطاعت كند و این خلاف عقل و شرع است به همین دلیل خدای مهربان مشیت و اراده حكیمانه اش اینگونه تعلق گرفت كه حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام به ازدواج اولین امام معصوم شیعیان حضرت علی علیه السلام در آید.


[1] رياحين الشريعه ج103/1.